Zboża i strączkowe

Zboża i strączkowe rośliny jadalne to dwa główne, najważniejsze źródła roślinnego pożywienia dla ludzi.

Zboża i strączkowe.

Zboża są to rośliny należące prawie wyłącznie do rodziny trawiastych, dające owoce w formie ziarna. Zaliczamy do nich następujące rośliny: pszenicę, żyto, jęczmień, owies, kukurydzę, proso i ryż.

Zboża i strączkowe.

Rośliny strączkowe niekiedy są spożywane w całości jako warzywo, ale najczęściej jemy tylko ich nasiona. Co do warzyw strączkowych – są to groch, wszystkie odmiany fasoli, soja, bób, ciecierzyca, orzechy ziemne (arachidowe) i kilka innych roślin używanych jako pasze dla zwierząt. Ich główny walor odżywczy to duża zawartość białek (20-42%), dzięki czemu stanowią idealny, wegetariański zastępnik mięsa.

Zboża i strączkowe rośliny, warto włączyć do codziennego jadłospisu, gdyż nie są one drogie, a są bardzo zdrowe. Zalecenie regularnego spożywania roślin strączkowych: soi, soczewicy, fasoli, grochu, bobu, ciecierzycy wynika z faktu, iż są doskonałym źródłem zarówno białka jak i węglowodanów – skrobi. Nasiona roślin strączkowych są istotnym źródłem witamin z grupy B oraz folianów dzięki czemu  wpływają zapobiegawczo względem miażdżycy poprzez redukcję cholesterolu we krwi. Są także bardzo ważnym źródłem potasu, który jest niezbędny w profilaktyce nadciśnienia oraz wapnia budującego kości i regulującego pracę mięśni i nerwów. Uwzględniając w diecie rośliny strączkowe, dostarczamy błonnika pokarmowego, korzystnie oddziałującego na przemiany tłuszczu i glukozy oraz regulującego pracę przewodu pokarmowego. Rośliny strączkowe odgrywają ponadto istotną rolę w profilaktyce nowotworowej. Zaobserwowano, że ludzie, którzy spożywają duże ich ilości, wyraźnie rzadziej zapadają na choroby cywilizacyjne.

Zboża i strączkowe.

W sklepie Helfy we Wrocławiu w dziale „Zboża i strączkowe” są dostępne (lub na zamówienie):

  • siemię lniane,
  • amarantus,
  • soczewica,
  • orkisz,
  • mąka orkiszowa,
  • makaron,
  • kasza bulgur
  • ryż brązowy.

Zobacz więcej.